Wat als we onze voeten eens wat meer ruimte zouden geven?

Gepubliceerd op 27 november 2019 om 19:50

Afgelopen zaterdag had ik een bijscholing, verzorgd door mijn beroepsvereniging de VNRT. Eerlijk gezegd voelde ik me niet zo lekker die dag; ik had hoofdpijn en was wat misselijk. Toch wilde ik gaan; ik vertel jullie graag wat het me heeft gebracht.

Onze docent Nancy was een super enthousiaste dame, vrolijk, spontaan én liep op barefoot schoenen; iets wat mij al langer intrigeert, deze soepele schoenen die je laten lopen alsof je op je blote voeten loopt.

Gedurende de dag werd theorie afgewisseld met voldoende praktijk. We hebben onze voeten getraind. Ja….wist je dat je ook je voeten kunt trainen? Meestal stoppen we deze in een paar schoenen en laten we ze daar zitten de rest van de dag. Toch zijn onze voeten een ingenieus stukje lijf; het is jouw fundament, je basis, die je elke dag brengt waar jij naar toe wilt.

Voor mij persoonlijk vond ik het heerlijk zo met mijn voeten bezig te zijn. Ik merkte dat ik daardoor veel meer in mijn lijf zakte, mijn lichaam werd lekker warm en vooral mijn handen begonnen te tintelen. We deden oefeningen met o.a. balletjes en elastieken om weer eens opnieuw kennis te maken met onze voeten; balans-, kracht-, en stretch oefeningen hebben we afgewisseld. Allemaal goede oefeningen om bij voetklachten, zoals bijv. een hallux valgus, hielspoor, doorgezakte voeten, etc. te doen. Ook werk je met het doen van voetentraining aan een verbetering van de voetfunctie, je houding en de algehele gezondheid. Alles staat immers in verbinding met elkaar.

Tevens een stukje voetbewustwording kwam aan bod. We startte de dag met het omtrekken van je voet met stift op een wit vel papier. Vervolgens plaatsten we onze schoen op deze getekende voet en…je raadt het misschien al…onze voet is veel breder dan de schoenen die we veelal dragen, vooral onze voorvoet krijgt het zwaar te verduren met taps toelopend schoeisel en met het dragen van hakken. Reflexologisch gezien kun je je afvragen wat dit doet met bijv. het hoofd, de nek en de schouders, als je voorvoet en tenen zo op elkaar gepropt zitten. Zou het kunnen dat als je je voeten en tenen wat meer de ruimte geeft, je ook letterlijk wat losser en minder gespannen in je vel gaat zitten en je wellicht minder klachten als bijv. hoofdpijn en schouderklachten gaat hebben?

We hebben de dag afgesloten met een voetreflexmassage voor het losmaken en in beweging brengen van de voeten.....heerlijk! 

Aangestoken door dit inspirerende verhaal zijn manlief en ik zondag naar Arnhem gereden naar Barefoot & More voor een paar teensokken en een paar barefoot boots. Mijn dochter vroeg me gisteren: “wanneer ga je nou eens normaal doen mam?” Ik moest er wel om lachen…het is natuurlijk anders dan we gewend zijn maar ja… Ik vind het toch te interessant om eens uit te gaan testen dus loop lekker veel op mijn blote voeten, trek mijn teensokken aan ;), train mijn voeten en ga het wandelen op barefoot boots uitproberen.

Ik hou je op de hoogte van mijn bevindingen en zal af en toe een oefening voor je voeten plaatsen, zodat je zelf aan de slag kunt als dit ook jouw interesse heeft gewekt. Het geeft ook nog eens een heerlijke ontspanning :).

Oh ja…en de dag na mijn bijscholing voelde mijn schouders losser, minder stijf, had meer energie en was mijn hoofdpijn over. Iets wat ik meestal niet kan zeggen na een dag bijscholing ;)….dat heeft het mij alvast gebracht.


Liefs, Mirjam

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Henriƫtte
een jaar geleden

Hi Mir, wat een leuke blog zeg. Wat goed ik hoor graag over de voetoefeningenšŸ˜Š
En de reactie van je dochter klinkt me bekend in mijn orenšŸ˜‚ normaal is al gek genoeg voor de kids. Doe lekker waar jij je goed bij voelt en dit typend denk ik dat geld ook voor mij.
Groetjes en dikke knuffel